"På CNG är det förbjudet att matten upplevs som farlig"


"På CNG är det förbjudet att matten upplevs som farlig!"

säger Magnus Schenström, lärare i matematik


Hur gör man det då? 

- Om vi till exempel kikar på vårt Vård- och omsorgsprogram så blir matten en del av vårdutbildningen.


Hur då?

- Ja, säg om vi jobbar med näringsfrågor och matlagning så räknar vi på recepten på mattekursen och i tvåan så har vi farmakologi (mediciner och vad de gör) och då räknar vi på doser och ordinationer.


Men prov och sånt där, då?

- Jo, det är klart att ska du ha ett högre betyg eller ska läsa extra mattekurser, då måste du visa detta - med prov eller på annat sätt. Men den matte du behöver för att klara kurserna och programmet - den matten drivs inte genom prov utan av att du är här på skolan och jobbar med matten tillsammans med kamraterna och dina lärare!


Kan du ge mer exempel på vad ni gjorde förra året för att integrera matten?

Jo, en spännande grej var att vi byggde upp vår alldeles egna "Curtans Hälsomottagning". Där övade alla ettor på att ta emot "patienter" och att ta blodtryck och lite annat. Jätteroligt och jättenyttigt! Men då fick vi också naturlig orsak att jobb i excel och göra listor, räkna på ytor vi behöver för själva mottagningen och vi gjorde en budget för hela genomförandet - massor av matte i detta